Monin Monday:
My Little Cup in Brussel

Dec 12, 2022

“Ik wil elke gast bij naam kennen”

 

‘Adult Day Care’ staat er geschreven op een krijtbord voor de ingang van My Little Cup, een koffiebar die al bestaat sinds 2014. Zaakvoerder Antoine Cornil is piepjong, maar weet heel goed wat die wil: “Ik wil mensen een fijne dag bezorgen. Dat is wat koffie kan doen met iemand. Een vriendelijk woord, een oprechte vraag. Dat is de magie van koffie.”

 

‘Pas de gap’ tussen gast en barista

“Het draait om meer dan de koffie, maar ook om de interactie met je klanten, hoe kort ze hier ook zijn.” Die klantvriendelijkheid leerde Antoine in Montréal, waar hij als student voor een tweede filiaal van My Little Cup werkte in een metrostation. “Dat was onvoorstelbaar. We maakten daar 500 à 600 koffies per dag, maar we kenden elke klant bij naam. Noord-Amerika gaat sowieso prat op service en hospitality, maar het is niet enkel fijn voor de gast, het geeft ook een enorme boost aan de werknemer. Je creëert een bepaalde energie.” 

 

Toch maakte Antoine eerst nog andere omzwervingen. Hij ging naar de business school in Montréal en vond zijn eerste job als sales agent in de medische sector. “Puur toevallig werd ik verantwoordelijk voor België en Finland. Ik mocht me vestigen waar ik wou en mocht veel reizen. Ik koos ervoor om in Brussel te wonen, niet omdat ik een bepaalde affiniteit had met België, wel omdat er Frans gesproken werd. Dat de oorspronkelijke vestiging van My Little Cup hier zat, had ik niet eens door. Hoe goed de medische sector ook betaalde, hoeveel vrijheid ik ook had, ik besefte dat er iets ontbrak. Toen ik tijdens een vakantie in Montréal vrijwillig nog eens enkele shiften meedraaide in My Little Cup, voelde ik hoe hard ik het menselijk contact gemist had. De puzzel viel in elkaar: dit was mijn doel. Ik gaf mijn job op en in 2019 nam ik My Little Cup over in Brussel.”

 

Where everybody knows your name

Dat kleine zaakje groeide intussen uit tot een bruisende plek waar iedereen staat te drummen voor een goede kop koffie. “Dat het hier klein is, bevordert het sociale contact. Je moet wel praten met elkaar. (lacht) Ik heb ook een boekje ‘the book’ waarin ik ieders naam noteer en erbij schrijf hoeveel koffies ze gedronken hebben. Een klantenkaart zou makkelijker zijn, maar dankzij dit systeem leren we ieders naam kennen. Dat bevordert het samenhorigheidsgevoel.”

 

Kleine, internationale guest roasts

Maar naast de gezellige sfeer draait het bij My Little Cup natuurlijk ook om koffie. “Toen ik de zaak overnam, had ik maar een jaar werkervaring in de specialty coffee-sector. Ik heb de ambitie om een referentie te vormen en dus heb ik me vanaf het begin verdiept in boeken over koffie, doe ik veel research en bezoek ik tal van kleine branders. Voor onze espresso-roast werk ik samen met branderij Wide Awake in Brussel. Zij maken een mooie selectie, werken samen met kleine, interessante koffieboeren en branden licht. Voor de filters werk ik vaak met kleine internationale branders en sowieso is er elke maand een ‘guest roast’. Zo is er continuïteit voor de vaste klanten, maar ook verrassing voor wie dat wil.

 

Binnenkort open ik ook een tweede zaak: Bouche, naar de naam van mijn grootmoeder. Daar zal het integraal draaien om slow coffees en gaan we heel unieke koffies aanbieden, die vaak vacuüm en ingevroren ter beschikking liggen. Maar uiteindelijk wil ik geen koffiesnob zijn. We hebben bij My Little Cup een gemengd publiek, van student tot oudere buurtbewoner tot mensen die werken voor het parlement in de buurt. Ik wil een open sfeer waarin iedereen zich verbindt met elkaar.”

 

My Little Cup, Ijzerenkruis 53, 1000 Brussel. www.mylittlecup.be

 

Technische details:

  • Espressomachine: Victoria Arduino Black Eagle
  • Molen: Mahlkönig E65GBW

 

Prijzen:

  • Espresso: € 3
  • Filter: € 3
  • Hand brew: tussen € 5,5 en € 9
  • Flat white: € 3,90

More News

Partnernews: Voorschot bij online reserveringen: een no-go of noodzakelijk kwaad?

Apr 2, 2024

Gault&Millau chef Jo presenteert: Marokkaanse couscous met coquilles. Powered by Samsung

Mar 21, 2024

Topchef Tim Boury en JARR ontwikkelen samen een sprankelende kombucha

Mar 17, 2024