Partnernews Lightspeed - Krimpflatie in de horeca:
verstaanbaar of gevoelig onderwerp?

26 mai 2024

Krimpflatie is geen nieuw fenomeen, maar wel één waar de Belgische consument gevoelig voor is. Zeker in de nasleep van de recente inflatie, wordt de stijgende kostprijs van grondstoffen vaak doorgerekend aan consumenten, en is krimpflatie vaker en sneller op te merken. 

Uit een onderzoek van Lightspeed blijkt dat drie op vijf (59%) Belgische consumenten gemerkt heeft dat in het afgelopen jaar portiegroottes in restaurants zijn verkleind, maar voor dezelfde prijs werden aangeboden als voorheen. Bovendien geeft 31% aan in de meeste restaurants een vorm van krimpflatie te hebben opgemerkt. Bijna de helft (45%) zegt dit enkel in sommige restaurants vast te stellen, en 8% geeft aan krimpflatie in alle restaurants die ze bezoeken op te merken.


Krimpflatie als wapen tegen inflatie

De recente periode van inflatie heeft niet alleen voor een stijging in grondstofprijzen en ingrediënten in de horeca gezorgd, maar ook voor stijgende lonen. In een dergelijke financieel turbulente context, is krimpflatie een manier voor horecaondernemers om hun winstmarges beter te beschermen. 

Gelukkig beseft een groot deel van de Belgische consumenten dat ook: net geen twee derde (63%) geeft aan zich hiervan bewust te zijn, waarbij de helft (51%) stelt dat ze krimpflatie als tactiek om beter met inflatie om te gaan niet erg vinden, zolang het maar duidelijk wordt gecommuniceerd. Als horecaondernemers krimpflatie hanteren als tactiek om hun winstmarges op peil te houden, doen ze er goed aan hier transparant met hun gasten over te communiceren. Eerlijk duurt het langst.


Liever krimpflatie dan prijsverhoging

De meest voor de hand liggende, maar daarom niet de meest welkome manier om met inflatie om te gaan, is door de stijging in kosten rechtstreeks door te rekenen aan gasten. Maar ook daar heeft de Belgische consument een uitgesproken mening over. 

Tegenover het verhogen van menuprijzen krijgt krimpflatie namelijk de voorkeur: 41% verkiest kleinere gerechten aan dezelfde prijs te krijgen dan hogere prijzen voor gerechten van dezelfde grootte te betalen. Net geen kwart (24%) is meer fan van dezelfde portiegroottes met hogere prijzen dan van krimpflatie.

Wat wel opvalt, is dat het effect van krimpflatie op het consumptiegedrag van de Belgische consument vrij neutraal blijft: 44% geeft aan hetzelfde uit te geven aan uit eten dan voorheen, terwijl slechts 22% stelt dat hun uitgavenpatroon is veranderd. Ondanks de negatieve impact van inflatie en prijsstijgingen – en de licht verdeelde mening over krimpflatie – lijkt dit geen slecht nieuws voor de horecasector. 

Sterker nog, als krimpflatie of hogere menuprijzen hun favoriete restaurant van faillissement kan redden, zijn de Nederlandse consumenten duidelijk: de helft (49%) is bereid om kleinere porties of hogere prijzen te accepteren als dat betekent dat hun favoriete horecazaken daardoor financieel overeind kunnen blijven. Slechts één op vijf (21%) geeft aan daar niet tot bereid te zijn.


Automatisch voorraadbeheer en menu-engineering

Krimpflatie en prijsverhogingen zijn weliswaar niet de enige manieren om met inflatie en stijgende grondstofprijzen om te gaan. Naast portiegroottes zijn het vooral de prestaties van een menukaart die de winstmarges van een horecazaak beïnvloeden. Menu engineering software en automatisch voorraadbeheer spelen daarin een fundamentele rol.

Door de populariteit, retentie en winstgevendheid van elk gerecht in kaart te brengen, krijgen horecaondernemers een beeld van wat hun menukaart hen daadwerkelijk opbrengt: welke gerechten worden het meest besteld, welke hebben de hoogste winstmarge, zijn er gerechten op de menukaart die noch populair noch winstgevend zijn, en welke gerechten zijn mogelijk minder populair, maar wel verantwoordelijk voor de hoogste klantenretentie? 

Met dat soort inzichten kunnen horecaondernemers hun menukaart aanpakken en optimaliseren, en slecht presterende of minder populaire gerechten aanpassen of verwijderen. Het geavanceerde kassasysteem van Lightspeed beschikt over menu engineering functies die op basis van bestel- en betaaldata van personeel en gasten de prestaties van elke menukaart in beeld brengen. Met Advanced Insights krijgen horecaondernemers tools in handen die hen kunnen helpen hun winstmarges te beschermen – en te verbeteren. 


Horeca blijft favoriete toeverlaat

Het is bemoedigend om te constateren dat de Nederlandse restaurantbezoekers zich kunnen verplaatsen in de positie van horecaondenermers. De horeca is en blijft een favoriete toeverlaat voor velen, ongeacht de turbulente periode die we als sector in de voorbije jaren hebben meegemaakt. 

Terwijl er vaak minder op hun bord ligt, begrijpen ze zelf ook dat dit in uitdagende economische tijden onontkoombaar is. De sector heeft de laatste jaren veel te verduren gehad en veel gasten zijn blij om überhaupt weer te kunnen genieten van een avondje uit in hun favoriete restaurants. Daarnaast heeft vrijwel elk huishouden gemerkt dat het levensonderhoud duurder is geworden en is het een in hun ogen een logisch gevolg dat dit effect ook in de horeca voelbaar is.

 – Emine Youssef, Regional Manager Benelux Hospitality, Lightspeed

Plus D'actualités

Gault&Millau et Delen Private Bank: Un cœur pour l'entrepreneuriat familial

8 sept. 2024

Partner news: Fine2Dine, tableware voor de creatieve professional

4 sept. 2024

Partnernews: Journée Portes Ouvertes à la Ferme Duroc d'Olives lors de la Journée de l'Agriculture

3 sept. 2024