Monin Monday:
Corica in Brussel

6 mrt. 2023

“Ik beschouw me als een smaakjager en neem klanten graag mee op wereldreis”

 

Van clochards tot bankdirecteurs, bij Corica in Brussel is het een druk komen en gaan. Want echt iedereen wil maar al te graag eens proeven van een van de dertig verschillende soorten koffie. In Overijse is er dan weer alle tijd om een koffiemachine uit te testen en daarmee profileert Corica zich als een koffiespeciaalzaak pur sang.

 

Een boterham soppen in koffie

Al sinds 1992 vormt Corica een vaste waarde op de Brusselse Kiekenmarkt. In de gezellige bar vol hout ruikt, voelt en draait alles rond koffie. Tegen de muur staan maar liefst dertig Mahlkönig-molens trots te blinken. Bij elke molen hoort een soort koffie en daarmee onderscheidt Corica zich van de meeste andere koffiebranders. 

 

Bijna twintig jaar lang stond Corica bekend als een traditionele zaak. Daar bracht Harold Anciaux in 2011 een beetje verandering toen hij het koffiemerk overnam. Eigenlijk was hij automecanicien, maar de liefde voor lekker eten die zijn moeder hem meegaf won het van de automobielsector. 

 

“Mijn eerste koffie dronk ik toen ik zeven jaar was”, vertelt Harold. “Mama had net verse aardbeiconfituur gemaakt waarmee ik een dikke snee brood had ingesmeerd. Die boterham sopte ik in de koffietas van mijn moeder waardoor de smaak van brood, boter, fruit en koffie zich met elkaar vermengde. Dat vergeet ik nooit meer. Nog steeds probeer ik in koffie al die elementen terug te vinden. Koffie is immers geen droge noot, maar een bes.” 

 

Koffie uit de gekste landen

Om de juiste koffies te vinden werkt Harold samen met verschillende traders, zowel in Antwerpen als in Frankrijk en soms koopt hij zelfs direct aan. “Vroeger focuste 

Corica zich vooral op single origin koffies uit Zuid-Amerika en Afrika. Die heb ik nog steeds, maar daarnaast probeer ik een zo uitgebreid mogelijk gamma aan te bieden aan mijn klanten. Ik wil niet wat iedereen heeft, maar ik neem klanten graag mee op wereldreis: met koffie van het Verenigd Koninkrijk tot Australië. Ik beschouw me eigenlijk zoals een smaakjager, zonder dat ik daarvoor zelf voortdurend op reis ben. Dankzij online videomeetings en goede contacten met de ambassade kom je heel ver. Nadien proeven we elke staal samen met het ganse team.”

 

Tijdens zijn jacht op goede smaken, hanteert Anciaux enkele parameters. Een daarvan is dat hij liefst met biologisch geteelde koffie werkt. “Omdat ik zelf vader ben van twee dochters en hen enkel biologisch voedsel geef, vind ik dat ik hetzelfde hoor te doen voor mijn klanten. Dat betekent niet dat elke koffie bio gecertificeerd moet zijn. Zo werk ik met een prachtige koffie uit Nepal, zonder label, die heel puur gemaakt is. Net zoals mijn lievelingskoffie uit Cuba. Het land is lang afgesloten geweest van de Verenigde Staten en daardoor pionier in permacultuur. Dankzij de driehoek tussen tabak, cacao en koffie geeft dat een bijzonder smakenpallet.”

 

Kaviaar onder de koffie

Naast specialty coffee zijn er ook bijzonder exclusieve koffies te koop bij Corica. “Ik vergelijk het een beetje met kaviaar. Luxe is fijn om te leren kennen, maar wil je niet dagdagelijks. Je hebt een evenwicht nodig tussen goede klassiekers en uitzonderlijke dingen. Zo kun je een Jamaica Blue Mountain vergelijken met een grote Bordeaux, een referentie. Ook koffie uit Hawaii is bijzonder boeiend, maar tegelijk kun je voor zo’n prijzen ook andere koffies proeven die vaak verrassender zijn. Een van mijn parels is koffie uit Île de la Réunion, hij kost € 11 voor een kopje, maar het is puur goud.”

 

“Wanneer ik zo’n vondst kan delen met mensen word ik intens gelukkig. Hun enthousiasme zien en voelen dat ze op dezelfde golflengte zitten als ik, vind ik het meest waardevolle aan mijn job.”

 

Techniek als smaakbepaler

Elke koffie die Corica verkoopt voor thuis, kun je ook drinken in de zaak. In Brussel kan dat enkel in de vorm van espresso, in Overijse is er ook filterkoffie. “In onze winkel in Overijse kunnen we meer tijd nemen. Er is ook een parking, dus dat is ideaal om al onze koffiemachines uit te testen en uitgebreid tastings te organiseren voor bedrijven. In Brussel kan het echter zo druk zijn dat er geen tijd is om voor dertig soorten bonen slow coffee te zetten. Mijn team en ik willen onze energie liever steken in het bevragen van de klant. Wat willen ze nu echt drinken? Vaak merken we dat ze het zelf niet goed weten. Dan willen ze sterk, maar niet bitter, of zacht maar zonder aciditeit. Het is aan ons om hen zo goed mogelijk te begeleiden. Voor sommigen moet je niet te gek doen. Zo’n mensen maak je het gelukkigst met een ‘spaghetti bolognaise onder de koffies’ (lacht), dat is een passe-partout voor iedereen. Maar daarnaast zijn er ook rasechte coffee geeks, voor hen kunnen we erg ver gaan.”

 

Omdat Corica zich zo focust op koffie biedt de zaak geen eten aan. “Je mag hier gerust een croissant opeten die je elders gekocht hebt, maar zelf kunnen we ons daar niet mee bezighouden. Dat is een keuze. Maar we zijn ook niet superstreng hoor. Voor mensen die het niet gewend zijn om koffie te drinken verwarmen we melk met een speculaas- of vanillesiroop van Monin tot een mooie blend, ideaal voor een latte. We willen het aspect plezier immers nooit uit het oog verliezen.”

 

De specialisatie van Corica bevindt zich niet enkel in de verschillende soorten koffie, maar ook in de manier van processing en branden. “Ik ben dagelijks met koffie bezig en volg al de verschillende processen op: van natural tot honey washed. In functie van de soort koffie en het proces, branden we op een andere wijze. Net zoals bij een recept, interpreteren wij een koffie en branden we naar het smaakprofiel zoals wij denken dat die koffie hoort te zijn.”

 

“Weet je dat technische aspect vind ik ook zo boeiend aan koffie. Dan komt de automecanicien in mij terug naar boven (lacht). Zowel het branden als de zoektocht naar de juiste brander, molens en koffiemachines en het bijgevolg correct afstemmen van de apparaten kunnen zo’n wezenlijk verschil uitmaken in het eindresultaat in je kopje. Zo kun je echt meten wat je doet en kun je beter de ultieme koffiesmaak proberen te evenaren: een koffie die niet kleeft en nooit de extremen opzoekt van bitter of zuur. Het draait om de ultieme balans.” 

  

Corica, Kiekenmarkt 49, 1000 Brussel en Brusselsesteenweg 428, 3090 Overijse. Info: 02 511 88 52 / 02 731 90 04 en corica.be

 

Technische details:

  • Brander: Probat 25 UG45
  • Espressomachine: Dalla Corte en La Marzocco GS3
  • Filter: Moccamaster
  • Molen: Mahlkönig

 

Prijzen:

  • Espresso: € 2,50 - € 11
  • Cappuccino/latte/flat white: € 3 - € 4

 


Symbooltjes

  • Wifi
  • Soja-, amandel-, havermelk

 

Meer Nieuws

Partnernews: Voorschot bij online reserveringen: een no-go of noodzakelijk kwaad?

2 apr. 2024

Gault&Millau chef Jo presenteert: Marokkaanse couscous met coquilles. Powered by Samsung

21 mrt. 2024

Topchef Tim Boury en JARR ontwikkelen samen een sprankelende kombucha

17 mrt. 2024